Sommerferien går snart på hæld, så tiden er ved at være inde til opvarmning til en ny bestyrelsessæson. På bagkanten af Corona taler mange om "new normal". De hårdest ramte brancher har efter restriktionernes kvælertag endnu ikke fundet sine ben at stå på - så det er det nok for tidligt at udtale sig med sikkerhed om, hvad fremtiden bringer, og hvad der skal til for at genetablere en sund forretning.
Her 5 gode emner til refleksion, mens du varmer op
1) Bæredygtighed
Corona har i sig selv medført øget fokus på det sociale samfundsansvar, både for virksomheder og privatpersoner. Kært barn med efterhånden mange navne, som CSR (Corporate Social Responsibility), ESG (Environment, Social, Governance) og SDG (FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling). Flere og flere virksomheder vil formodentlig gå længere end pligten og se det som en konkurrencemæssig fordel, ikke blot over for kunderne, men også i forhold til at tiltrække de bedste medarbejdere. Er din virksomhed klar til at konkurrere på bæredygtighed? En rapport fra EY viser, særligt kapitalfondene har fået øjnene op for ESG, og det plejer at være en god indikator for, at det bliver hverdagskost.
2) Digitalisering
Alle er vist med på, at digitalisering er en god løftestang til at skabe mere værdi. Men det handler ikke blot sætte strøm til de gamle processer, men nye processer med strøm på. Teknologiens muligheder er så godt som uudtømmelige, men mange IT-projekter kuldsejler. Måske fordi teknologien vælges før man har gennemtænkt de nye processer for bedre kundeoplevelse og øget produktivitet? Eller fordi man ikke formår at skabe nyt indenfor i den "gamle fabrik"? Så inddrag kunder og medarbejdere i opstart af små nye "digitale fabrikker".
3) Hybrid B2B salg
B2B salg på en ny måde, færre rejsedage, mindre fysisk- og mere onlinekontakt. Det stiller nye og større krav til virksomhedens digitale kommunikation på tværs af flere platforme, som sociale medier, webinarer, website, virtuelle messer, Teams- eller Zoommøder m.fl. Hvordan opfanges f.eks. købssignaler og indvendinger på virtuelle salgsmøder? Vær opmærksom på, at B2B kunderne, lige som privatkunder, efterhånden har lært af orientere sig og betjene sig selv et langt stykke hen ad vejen, også når det gælder B2B indkøb. Derfor er hybridsalget en helt anden proces end klassisk kanvas og fysisk salg. Sælgeren skal være langt mere lyttende og overbevisende, når der endelig bliver mulighed for en fysisk og aktiv kundedialog. Hvor mange sælgere skal der til for dække målmarkedet med hybridsalg, og hvordan ser den konkrete profil på en dygtig hybridsælger ud?
4) Hybrid arbejdsplads
Arbejdet omfordeles mellem virksomhedens kontor og hjemmearbejdspladsen, i nogle tilfælde endda med overvægt på hjemmearbejde. Skal det være fastlagt af virksomheden eller på frivillig basis for at tilbyde en fleksibel work-life balance? Hvordan opretholdes en fair balance i forhold til jobs, som kræver tilstedeværelse i virksomheden? Hvordan opretholdes koordination og teamfølelse, tilknytning til virksomheden, produktiviteten og ikke mindst kreativiteten? Og hvordan skal arbejdspladserne indrettes i virksomheden og hjemme?
Inspiration om arbejdspladstrends
5) Cybersikkerhed
De cyberkriminelle arbejder 24/7/365, og kan ramme alle virksomheder – også "bare for sjov". Deres marked vokser eksponentielt i takt med at virksomhederne satser mere digitalt. Behovet for mere fokus på cybersikkerhed er måske det mest sikre bud på, hvad "new normal" bringer med sig. Cyberangreb kan være mere skadelige for virksomheden end et overraskende angreb fra den største konkurrent. Cybersikkerhed er derfor et emne, som bestyrelsen skal være på forkant med. Det handler om at forebygge, beskytte, opdage og håndtere cyberangreb samt genoprette ramte systemer, data mv. efter et angreb. Heldigvis har Bestyrelsesforeningen over længere tid fokuseret på styrkelse af cyberkompetencerne i bestyrelseslokalet og løbende opdateret vejledninger og anbefalinger.
Er du klar til fremtiden?
Har du gennemtænkt din virksomheds muligheder og trusler ift. de 5 emner, så du er klar til at komme tilbage til fremtiden? Det er både store og svære spørgsmål, og de kommer jo altid på et ubelejligt tidspunkt – ikke mindst i ejerledede SMV:er, som oftest har hænderne fulde af daglige udfordringer. Men det vigtigste er ikke nødvendigvis at have endegyldige svar og konkrete planer på rede hånd. Det vigtigste er, at man har reflekteret og taget aktiv stilling til om, man vil gøre noget ved det eller hvorfor ikke? Det er sjældent klogt at vælge "strudsemetoden".
Måske tiden er inde til en professionel bestyrelse?
Er du SMV ejerleder, så kunne det første skridt måske være at få en professionel bestyrelse? Ifølge CBS har kun 6% af ejerledede ApS:er en professionel bestyrelse. Til gengæld er værditilvæksten/ansat i selskaber, som har 10+ ansatte og en professionel bestyrelse, højere end med familiebestyrelser, helt op til 47% ved 250+ ansatte. Alt for få ejerledere benytter sig altså af muligheden for at få en professionel bestyrelses krafttilskud, endda til overkommelig pris sammenlignet med at fastansætte erfarne ledere udefra i den ejerledede kultur.
En professionel bestyrelse kan tilføre en bred palette af management viden om "hvad" der skal til, fra din branche og gerne kærkommen inspiration fra andre brancher. En god bestyrelse kan også tilføre stærk leadership know how og hjælpe med "hvordan", så du kan holde snuden i sporet, og dine planer kommer i mål til tiden. Men glem ikke den gode kemi, så du trygt tør dele koden til din "bankboks".
CBS Center for Ejerledede Virksomheder om professionelle bestyrelser
God fornøjelse med opvarmningen
Mads Middelboe
Executive Advisor & CEO
Leadmore ®