Du behøver ikke nødvendigvis at genopfinde hjulet. Deling af praktiske erfaringer om mange forskellige problemstillinger med at skabe samtidig toplinje vækst og vedvarende omkostningsbesparelser.
Værdiskabende innovation
De fleste kunder efterspørger mere for mindre, og det skal samtidig være bæredygtigt. Det er derfor afgørende at kunne produktudvikle og reducere omkostningerne samtidigt. Værdiskabende innovation (Value Innovation) er en struktureret metode til at skabe optimal balance mellem kundepræferencer og lønsomhed.
Metoden gør det muligt at:
- Opfinde eller omformulere et produkt, service eller leveranceform
- Øge værdien ved at reducere og/eller eliminere produkt/serviceegenskaber
- Opnå skalaeffekter på omkostninger fra øget volumen
- Opnå større konkurrenceevne ved at øge og/eller tilføje produkt/serviceegenskaber
Value innovation kan kombineres med Co-creation metoden. Her ivolveres f.eks. kunder, forbrugere leverandører, forskningsinstitutioner og andre eksterne faggrupper i en strukturet samskabelsesproces.
Derved maksimeres eksternt markedsinput og kreativitet, og ikke mindst sandsynligheden for at skabe en salgssucces.
Vedvarende omkostningsbesparelser
Rene omkostningsnedskæringer kan true kundetilfredshed og omsætning.
End to end procesudvikling baseret på analyse af aktiviteternes værdiskabelse kan gøre det muligt at nå mere med mindre. Activity Value Analysis, er en struktureret metode til at identificere alle processer og opgaver, og vurdere om og hvor meget værdi de reelt skaber og for hvem? Det er gør det muligt at prioritere, vælge til og vælge fra eller outsource opgaverne.
Outsourcing og strategiske partnerskaber
Er din virksomhed virkelig bedst til at gøre alt selv?
Gode råd om hvordan du:
- Definerer kernekompetencer og kerneaktiviteter
- Identificerer og udvælger potentielle outsourcing partnere
- Forhandler kontrakten og samarbejdsmodellen
- Leder partnerskabet, som var det din egen organisation
Udbytte
Inspiration, erfaringsdeling og sparet tid på selv at genopfinde hjulet.
Strukturerede guidelines med erfaringsbaserede "dos and don'ts".
Du undgår klassiske interne fælder med innovation og omkostningsbesparelser, og eksterne fælder med outsourcing, strategiske partnerskaber og co-creation.
Cookbooks
Jeg har igennem tiderne udviklet en række procesbeskrivelser, jeg kalder dem Cookbooks.
De har vist sig at være meget nyttige i arbejdet med at skabe hurtigere og bedre resultater.