Familieejet/ledet produktionsvirksomhed i globalt og konjunkturfølsomt B2B tech marked
Baggrund
- Familieejet/ledet produktionsvirksomhed i globalt og konjunkturfølsomt B2B tech marked
- Datterselskaber i tre lande, heraf to med lokal produktion
- Forretningen baseret på både timelønnede og funktionærer
|
Formål
- Professionalisere ledelsen af virksomheden
- Segmentfokuseret strategi for profitabel vækst
- Styrke globale B2B salgskompetencer og processer
|
Løsninger
- Bestyrelsesmedlem med dedikeret facilitatorrolle på strategiudvikling, B2B marketing og salgsstyrke performance
- Strategy Cookbook proces
- Markeds-/værdikædeanalyse og segmentstrategi
- Vækststrategi med betydelige investeringer i supply chain automatisering
- Best practices i B2B premium løsningssalg
- Strategi monitor med KPI-opfølgning
|
Resultater
- Kontrollerede balancen mellem omsætningsvækst og produktivitet i høj- og lavkonjunkturer
- Voksende højmargin forretning
- Markant forbedret finansiel performance og ROI
|
Partnerejet/ledet B2B tech handels- virksomhed med både private og offentlige kunder
Baggrund
- Partnerejet/ledet B2B tech handels- virksomhed med både private og offentlige kunder
- Generiske produkter med små marginer i eksisterende kerneforretning
- Uklar strategi for fremtidig indtjeningsvækst
- Primært funktionærbaseret forretning
|
Formål
- Skabe enighed i partnerkredsen om strategisk retning og prioriteter
- Professionalisere ledelsen af virksomheden
- Forbedre marginer via øget value-added service mix
|
Løsninger
- Bestyrelsesformand og professionel bestyrelse med kompetencer til forretningens kerneproblemstillinger
- Markedsanalyse og værktøjer til intern data management/beslutningsstøtte
- Strategy Cookbook proces med bestyrelse og ledelse
- Vækststrategi med KPI-styring
- Rekruttering af value-added service kompetencer
- Sælgerstyrke evaluering og performance management
|
Resultater
- Omsætning og lønsomhedsoprydning
- Marginforbedringer
- Kompetenceløft i løsningssalg og service
- Efterfølgende profitabel omsætningsvækst
|
Leverandørforening på forbrugermarkedet mødt af stigende krav til digitalisering
Baggrund
- Leverandørforening i dynamisk og konkurrencepræget forbrugermarked
- Mødt af stigende krav til digitalisering af både supply chain, marketing og key account management
- Funktionærbaseret non-profit organisation
|
Formål
- Udvikle strategi til at positionere foreningen på forkant med medlemmernes forretningsmæssige udfordringer
- Sikre medlemsinvolvering og accept
- Sikre organisatoriske kapabiliteter til at kunne levere på de strategiske prioriteter
- Høste synergier og kommercielle muligheder til finansiering af det forhøjede ambitionsniveau
|
Løsninger
- Strategisk sparringspartner til CEO og bestyrelse
- Strategy Cookbook og facilitering af strategi udvikling via co-creation med medlems- repræsentanter
- Fokus på medlemmernes digitale kompetenceudvikling
- Rebranding
|
Resultater
- Bestyrelsesgodkendt strategi, inkl. operationelle handlingsplaner og KPI-styring
- Organisatorisk tilpasning og rekruttering af nøglekompetencer
- Positiv medlemsfeedback ved lancering
- Højt medlemsengagement og tilfredshed med nye digitale initiativer
|
Behov for at øge driftsmarginerne og udvide kundeporteføljen
Baggrund
- Behov for at øge driftsmarginerne og udvide kundeporteføljen
|
Formål
- Bestyrelsesoplæg på strategi og finansiel plan
- Indarbejdelse af koncernens internationale best practice og benchmarks
- Implementeringsplan med operationelle prioriteter og timing
|
Løsninger
- Strategy Cookbook proces med CEO
- Markedsanalyse
- Analyse af internationale koncern benchmarks og eksterne benchmark analyser
- Finansielt budget
|
Resultater
- Bestyrelsesgodkendt strategi og budget
|
Familieejet/ledet servicevirksomhed med både private og erhvervskunder
Baggrund
- Familieejet/ledet servicevirksomhed med både private og erhvervskunder
- Konjekturfølsom 3-benet forretnings- portefølje, som ikke har kunnet skabe vedvarende indtjeningsvækst
- Forretningen baseret på timelønnede
|
Formål
- Porteføljestrategi med vækstfokus i højmarginområderne
- Professionalisere ledelsen af virksomheden
- Skabe stabil profitabel vækst
- Bankpræsentation af investeringsplaner
|
Løsninger
- Advisory board og formand
- Strategy Cookbook proces med aktionærer
- Segmentering og prisanalyser
- Vurdering af investeringernes kommercielle bæredygtighed
- Integration af strategi og finansiel planlægning
- Implementerings- og opfølgningsplaner
- Fortløbende strategi og business review proces
|
Resultater
- Godkendt strategi og finansielle planer
- Bankmøder og udvikling af engagementsplaner
- Løbende sparring, opfølgning på fremdrift, økonomi og korrigerende aktiviteter
- Stabil indtjeningsvækst og akkumulerende egenkapital
|
Founderledet B2B tech servicevirksomhed
Baggrund
- Founderledet B2B tech servicevirksomhed
- Flere års flad omsætningstrend fra kun ét kunde/service segment
- Behov for at træffe beslutning om at investere i vækststrategi eller salg af virksomheden
- Funktionærbaseret forretning
|
Formål
- Simulere og vurdere strategiske scenarier
- Udarbejde bestyrelsesmandat og rekruttering
- Vækststrategi inkl. nordisk entré
- Udnytte teknologiplatform til at penetrere nye kunde/service segmenter
|
Løsninger
- Professionel bestyrelse med kompetencer til forretningens kerneproblemstillinger
- Bestyrelsesmedlem med dedikeret facilitatorrolle på strategiudvikling
- Strategy Cookbook proces med founder og bestyrelse
- Budget process med integration af strategiske actions
- Etablering af produktudviklingsproces og roadmap
- Teambuildingproces for lederteamet
|
Resultater
- Bestyrelsesgodkendt strategi og budget
- Værktøjer til implementering og opfølgning på strategiske action 1-pagers og KPI:ere
- Løbende sparring, opfølgning på fremdrift, økonomi og korrigerende aktiviteter
- Investeringer i målrettet produktudvikling
- Flere års omsætningsvækst
- Nordisk markedsentré og kundekontrakter
- Langsigtet vækst i finansielt resultat
|
Founder/ejerledet produktionsvirksomhed på globalt B2B marked
Baggrund
- Founder/ejerledet produktionsvirksomhed på globalt B2B marked
- Specialiseret teknologi, produkter og medarbejdere
- Pæne vækstrater men snæver og risikobetonet kundeportefølje
- Produktionsorienteret virksomhed uden kommerciel organisation
- Behov for ledelsesmæssigt generationsskifte og acceleration af vækst i egenkapital
|
Formål
- Professionalisere bestyrelsen/ledelsen og virksomhedsimage både internt og eksternt
- Etablere en CRM-baseret salgs- og marketing funktion
- Skabe en bredere kundeportefølje og markant vækst via global ekspansion
- Forstærke kundeloyaliteten med udvikling af værdiskabende serviceløsninger
- Sikre produktionskapacitet og specialistkompetencer til at skalere virksomheden
|
Løsninger
- Bestyrelsesformand
- Professionalisering af bestyrelsesarbejdet
- 360 grader governance servicetjek
- Etablering af nyt ledelsesteam
- Strategy Cookbook proces med bestyrelse og ledelse
- Strategi monitor med KPI-opfølgning
|
Resultater
- Forretningsorden for bestyrelse med direktionsinstruks, bestyrelseshjul m.m.
- Bemyndigelsesregler og jobbeskrivelser for ledelsen
- Profilkrav og rekruttering af adm. direktør, salgsdirektør og økonomichef
- Global vækststrategi med fokus på industri- slutkunde- og geografiske segmenter
- Acceleration af kommercielle aktiviteter
- Opgradering af produktionsforhold og operationelle ledelsesprocesser
|
Ejerledet B2B2C produktionsvirksomhed i ukonsolideret og konkurrencepræget marked
Baggrund
- Ejerledet produktionsvirksomhed indenfor B2B2C
- Mange års vækst fladet ud i ukonsolideret dansk marked
- Udfordrende miljø- og forbrugertrends
- Lav digitaliseringsgrad
- Familiebaseret bestyrelse
- Forretningen baseret på både timelønnede og funktionærer
|
Formål
- Etablere en professionel bestyrelse
- Revitalisering af brand
- Optimere produkt og kundelønsomhed
- Segmentfokuseret strategi for profitabel vækst
- Styrke B2B salgskompetencer og processer
- Effektivisere og digitalisere marketing og salg
- Sikre ejerleder tid til at arbejde med udvikling fremfor drift
|
Løsninger
- Bestyrelsesformand og professionel bestyrelse med kompetencer til forretningens kerneproblemstillinger
- Strategy Cookbook proces med bestyrelsen
- Aktivitetsværdianalyse
- Reorganisering af marketing og salg
- CSR strategi baseret på FN's Verdensmål
- Rebranding via sociale medier
- Strategi monitor med KPI opfølgning
|
Resultater
- Bestyrelsesgodkendt strategi og finansielle planer
- 360 graders intern og ekstern relancering og rebranding
- Saneret produkt og kundeportefølje
- Lancering af CSR rapport med dokumenterede forbedringer på FN's Verdensmål
- Forbedret brandkendskab og image
|
Founderledet varigforbrugsgodevirksomhed med internationale vækst ambitioner
Baggrund
- Founderledet virksomhed med salg af langvarige forbrugsgoder via detailhandel
- Stærk brandposition i Danmark og Norden, men investeringstung skaleringsmodel
- Stram likviditet
|
Formål
- Professionalisere ledelse og processer
- Etapeopdelt international vækststrategi
- Styrke forhandlingsposition overfor internationale detailkæder og webshops
- Effektivisere processer under vækstrejse
- Sikre finansiering af international skalering
|
Løsninger
- Advisory board formand og kvartalsvise advisory board møder
- Strategy Cookbook proces med ledelsesgruppen
- Analyse og prioritering af internationale markeder
- Outsourcing og partnerskaber
- Lønsomme detail shop in shop koncepter
- Online salgsstrategi
- Strategi monitor med KPI opfølgning
|
Resultater
- Godkendt vækststrategi og finansiel plan
- Øget international tilstedeværelse, både offline
og online
- Firedobling af omsætning
- Klargjort til involvering af eksterne investorer
|