Kunder og konkurrenter fylder selvfølgelig meget, når du vil fremad med din forretning, men balancen mellem den gode plan og evnen til at eksekvere er altafgørende, med andre ord balancen mellem management og leadership. Mange arbejder med at kortlægge og udvikle ledernes færdigheder for at sikre fremdriften, men det rækker ikke i alle tilfælde. Har du prøvet også at kortlægge ledernes holdninger og arbejde med udvikling af dem?
Min erfaring er, at du kan komme hurtigere og længere fremad ved at kombinere kortlægningen af både færdigheder og holdninger, fordi det giver basis for udvikling eller afvikling til fælles bedste.
Lidt inspiration til hvordan det kan gribes an.
Lav først en profil for hver af dine ledere på færdigheder henholdsvis holdninger, fx
Nogle ledere "holder vand" på både færdigheder og holdninger, mens andre har færdighederne, men ikke holdningerne som skal til, eller omvendt.
Opstil din færdighed/holdning matrix, fx
Placer så dine lederne i en færdighed/holdning matrix, fx
Tæl sammen og kom i gang med din plan for udvikling, afvikling og rekruttering af dine ledere, fx
Ja, sikke et arbejde tænker du, og derfor er mit bedste råd, at du skal rekruttere på holdninger og træne færdigheder, og ikke omvendt.
Held og lykke med arbejdet, hvis du blev inspireret til en ny tilgang til udvikling, afvikling og rekruttering af dine ledere.
Mads Middelboe
Executive Advisor & CEO
Leadmore ®