Min egen ledelseserfaring siger mig, at management handler om “hvad” og leadership om “hvordan” - og at evnen til at skabe den rette balance er nøglen til at skabe markante forandringer og levere topresultater. Derfor glæder det mig, at forfatterne til den velkendte bog Blue Ocean Strategi, W. Chan Kim and Renée Mauborgne, nu også har udgivet Blue Ocean Skift – en mere dynamisk udgave, som fokuserer på selve transformationen og ”hvordan” man rent faktisk får det til at ske.
Blue Ocean Skift er en opdateret repetition af Blue Ocean strategielementerne indpakket i velkommen research af, hvordan nogen af de bedste virksomheder har fået succes. Jeg kan kun anbefale, at du selv læser hele bogen, men lad mig dele et par appetitvækkere krydret med mine egne tanker.
3 nøglekriterier til succes
1) Kom foran disruptionbølgen, som ”blot” konkurrerer med nye løsninger på kendte problemer. Tag i stedet Blue Ocean tankegangen til dig, og fokuser på ikke-disruptiv markedsskabelse, dvs. nye løsninger på nye problemer.
Eller som Amazons Jeff Bezos har udtrykt det: “Hvis du er konkurrentfokuseret, må du vente til en konkurrent gør noget. At være kundefokuseret giver dig mulighed for at blive virkelig banebrydende.”
2) Sørg for at du har rigeligt med data, analyse og kreative værktøjer til at spotte nye markeder, og at du mestrer brugen af det hele.
3) Tilføj en involverende og inspirerende proces, som vil skabe selvtillid og engagement i en selvforstærkende værdiskabelsesproces.
Lyder ret logisk og generisk, og er det som sådan - men lederskab virker desværre banalt for mange chefer, som derfor overser behovet for også at agere ledere. Chefer har ofte for stor fokus på arbejdet med de tørre tal og kolde fakta, fremfor på de mennesker og følelser, som skal skabe resultaterne. Derfor understreger forfatterne også, at der er brug for en humanistisk og fair proces.
3 nøgleerfaringer
1) En typisk faldgrube er at strategiudvikling og eksekvering køres som to separate og sekventielle processer med forskellige teams – nogen skal altså levere det, som andre har udtænkt og planlagt. Du kan sikkert forestille dig udfordringerne med engagement og ejerskab. En anden måde at udtrykke det på er, at ”mennesker slår strategi”, dvs. hellere en ”halvgod” strategi og ”god” medarbejderinvolvering, end omvendt, da selv den bedste plan kan fejle med halvgodt lederskab.
2) Udløs medarbejdernes fulde potentiale og kreativitet ved at undgå rigid målstyring og opfølgning. Mange andre har sagt det samme, fx Jim Hagemann Snabe og Mikael Trolle i ”Dreams & Details” - men jeg vil tilføje, at du også skal skabe en ”earn the right to attack” kultur – ellers finder du næppe pengene til at føre de gode intentioner ud i livet.
3) Glem ikke at strategiudvikling og eksekvering er en transformationsproces i sig selv, og at den som sådan bør tilgås med et mindset om forandringsledelse – fx ved at lade medarbejderne skabe forandringen, fremfor at lade forandringen skabe medarbejderne.
Heldigvis er alle de mange erfaringer opsummeret i en 5-trins model til at skifte fra et rødt til et blåt ocean – lige til at gå til!
Bogen er udgivet på både engelsk og dansk sidste efterår.
God læselyst og pøj pøj med dit eget oceanskift.
Mads Middelboe
Executive Advisor & CEO
Leadmore ®