Når fundamentet er på plads, er tiden moden til at gennemføre en strategiproces. Det er en stor og vigtig opgave, som kan gribe om sig og ”koste mere end det smager”. Derfor skal strategiprocessen tilpasses ejernes ambitionsniveau og virksomhedens adgang til fakta. Det kan være en god idé at støtte sig til en struktureret strategikogebog, som kort fortalt for eksempel kan hjælpe med at besvare 6 basale spørgsmål om "hvad" og "hvordan":
-
Hvad stræber vi efter at vinde på hvilken spillebane?
-
Hvad skal vi gøre for at vinde spillet?
-
Hvad skal der til af bemanding, organisering og styringsprocesser?
-
Hvordan forankrer vi en klar retning og en brændende platform eller brændende hjerte?
-
Hvordan skaber vi fælles fodslag og værdier?
-
Hvordan begejstrer og udvikler vi vores teams til at vinde?
En strategikogebog kan hjælpe til
En strategikogebog kan med fordel blive et dynamisk arbejdsdokument med analyse og planlægningsværktøjer, som kan anvendes til forberedelse og gennemførelse af en eller flere strategi workshops og involvering af forskellige ledelsesniveauer og medarbejdere i virksomheden. Den kan anvendes som agenda for strategi workshops og til at opsamle og præsentere konklusionerne. Tilslut udmøntes kogebogen i en langsigtet strategi og finansiel plan med konkrete aktivitetsplaner og opfølgningsprocedurer. Strategiplanen kan således danne grundlag for den årlige budgettering og gennemgå et årligt tilbagevendende eftersyn og tilpasning til den aktuelle udvikling.
Figuren nedenfor er blot et eksempel på en opsamlende side i strategikogebogen, som viser hvad vi vil opnå og hvordan skal skal ske, med andre ord gameplanen.
Et godt strategiarbejde bør baseres på fakta mere end på følelser. Selvfølgelig skal erfaringer og mavefornemmelser altid inddrages, men faktatilgangen hjælper med at trykprøve jeres antagelser og komme udover ”sådan plejer det at være” syndromet og dermed se nye muligheder i markedet.
Skab mening for alle i strategiarbejdet
Den gode strategi laves ikke over en nat. Det bør være en proces over 3-6 måneder for at få tid til at involvere både ledelse og medarbejdere. Det øger sandsynligheden for at få en strategi med mening for alle, og som alle føler er deres strategi og derfor går gennem ild og vand for at føre ud i livet. Det betyder dog ikke, at driften kan sættes på hold, det er jo som et fly der skal tankes i luften. Heldigvis vil en struktureret strategiproces kunne kaste lavthængende frugter af sig, som kan igangsættes undervejs, fordi der ret tidligt skabes en god forståelse af beslutninger, som man ikke vil fortryde.
Det kan også være en god idé at lægge ud med en modenhedsanalyse af virksomheden, som kan skabe et nyt perspektiv på udviklingspotentiale, ressourcer og evner. En 360 graders vurdering af hvor virksomheden står, når det gælder evner og praksis indenfor management og leadership. Hvor gode er vi egentlig til management, dvs. til at regne den ud, sætte mål, lægge planer og følge op? Og hvor gode er vi egentlig til leadership, dvs. arbejde med mennesker og følelser, når der skal skabes fælles retning, råderum og engagement? Med andre ord er vi gode til både ”skrivebord” og ”ølkasse”, og hvor skal vi løfte os for ikke at lancere en strategi, som vi ikke kan føre ud i livet.
Jeg stiller gerne op til uforpligtigende dialogkaffe, hvis du vil vende en konkret sag.
Mads Middelboe
Executive Advisor & CEO
Leadmore ®
Tidligere artikler i seríen om professionelle SMV bestyrelser:
Udnyt SMV potentialet med professionelle bestyrelser
Sådan sætter du som ejerleder det rigtige bestyrelseshold
Når bestyrelsesholdet er på plads, skal der allerførst styr på ”husholdningen”