Leadmore logo vector

Møllevangen 10B, Sørup, DK-3480 Fredensborg      +45 2929 3000

Del via…

Abonner og få det hele med

Digitalisering som løftestang til Danmarks konkurrenceevne

Det Danske Konkurrenceråd bestræber sig på at hjælpe Danmark med at forblive relevant i det fremtidige globale konkurrencemæssige miljø. Som en del af deres arbejde opfordrede de forretningsledere til at dele deres perspektiver på emnet, dvs. hvad skal Danmark gøre fremad for at opnå en fremragende forretningsposition på denne arena? Hvad er vores moonshot projekt, hvis vi turde være ekstremt dristige? Og hvordan sørger vi for at vores prioriteter kan tilføre værdi til både de største og mindste virksomheder i Danmark?


Hvordan forbliver Danmark relevant i det globale forretningsmiljø?

Mine tanker cirkulerer for det første omkring teknologi med brugerøjne, ikke teknologien i sig selv. Desuden handler det om processer, mennesker og professionelle bestyrelser i danske SMV'er.

Bedre management og mere leadership

Som CEO i TDC Mobil lærte jeg, at værdiinnovation handler om at træffe de rigtige teknologivalg på det rigtige tidspunkt fra en brugers synspunkt, dvs. evnen til at skelne mellem hype og reelt forretningspotentiale. Jeg lærte også, at det ikke kun handler om management, dvs. de rigtige teknologivalg og processer, men lige så meget om leadership, dvs. udvikling af medarbejderne, der skal levere både med hensyn til produktudvikling og salg.

Digital salgsstøtte

Det blev bekræftet i et nyligt webinar om digital B2B-salg i en COVID-æra. Det handler ikke kun om at tænde for gamle processer, men om ægte proces, der genudvikles med teknologien som muliggør. En stærk dansk konkurrenceevne på den digitale scene handler således om teknologisk udvikling såvel som evnen til at markedsføre og sælge komplekse løsninger med fokus på både produktegenskaber og slutbrugerfordele. Vi er nødt til at fremme salgstalenter for at udrulle vores teknologiske løsninger i verden. I den forbindelse har jeg haft fornøjelsen at være rådgivende bestyrelsesmedlem ved Aalborg Universitet, hvor en ny og relativt unik kandidatuddannelse med fokus på salg er lanceret med stort optag.

Professionelle bestyrelser i ejerledet SMV:er

I den danske regerings strategi for digital vækst (2018) blev SMV-potentialet og digitaliseringen anerkendt som klare løftestænger. Resultaterne skabes dog af de hold, vi leder, og desværre oplever mange ledere, at det kan være svært at få de gode planer til at ske. Især er ejerledere ofte begravet i fuldt operationelle praktiske opgaver og brandbekæmpelse. I begge tilfælde kan en professionel bestyrelse spille en vital rolle i at lette involvering og værdiskabende ledelse, som kan sikre den rette balance mellem ledelsens gode plan og medarbejdernes solide udførelse.

På trods af den 8. rapport fra CBS Center for Ejerstyrede Virksomheder i 2019 konkluderede, at værditilvæksten pr. medarbejder i virksomheder med en ekstern faglig bestyrelse er betydeligt højere end med interne familiebestyrelser, den frivillige spredning af professionelle bestyrelser i danske ejerstyrede SMV'er er kun 6%. Som en del af den digitale moonshot-indsats kunne den danske regering måske udnytte vores uudnyttede potentiale i SMV'er ved at tilføje et øget skattefradrag for bestyrelsesgebyrer i tråd med punktet om investering i forskning og udvikling.

Et sådant initiativ kunne i det mindste hjælpe med at sprede budskabet om værdien af professionelt bestyrelsesarbejde i SMV-segmentet og dermed fremskridt i vores digitale konkurrenceevne. 

Executive Advisor & CEO

Mads Middelboe

Leadmore ®

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

Bestyrelsens forventningsafstemning afgør succesen...
13 tips om professionelt SMV bestyrelsesarbejde

Relaterede indlæg

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://leadmore.dk/

Abonner og få det hele med

Abonner og få det hele med