Værdifuldt lederskab kan opstå ved held, tilfældighed eller gode præstationer selvfølgelig. Dog er kun få af os fødte ledere, så hvorfor ikke strukturere din analytiske tilgang til lederskabet, som du gør med andre aktiver på virksomhedens balance. Personligt har jeg forelsket mig i Dave Ulrichs Leadership Capital Index (Berrett-Koehler Publishers, Inc. 2015), som kan være en måde at værdiansætte dit nuværende lederskab og sætte forbedringsmål inspireret af de research baserede drivers.
Godt lederskab er et uudnyttet potentiale. I følge i det mindste nogen research nedenfor er kun 25% af ledere gode ledere, halvdelen er ”kun chefer”, og 25% er dårlige supervisors. To andre undersøgelser afslører udfordringen med ledernes fejlagtige selvopfattelse af at være inspirerende. Således oplever 77% af lederne sig selv som inspirerende, mens 82% af medarbejdere finder deres ledere uinspirerende. Hvis man dertil anerkender, at inspirerende lederskab korrelerer positivt med commitment (+32%), tilfredshed (+46%) og resultater (+16%), så vil der være grund til at tro på, at bedre lederskab kan drive mere forretningsmæssig værdi.